Kahvia, teetä vai kaakaota?

21.9.2018
Kahvia, teetä vai kaakaota?

Kahvia ihanaa

Kohtuullinen kahvinjuonti voi suojata muistisairaudelta ja hidastaa muistin heikkenemistä. Tämä lienee musiikkia suomalaisen korville. Kahvin terveyshyödyistä käyty keskustelu on siis tällä hetkellä vahvasti suosituksen puolella. Suomalaisessa CAIDE-tutkimuksissa 3-5 kuppia päivässä juovilla oli 65 prosenttia pienempi riski sairastua myöhemmin muistisairauteen.

Kupillinen teetä ja sympatiaa aivoille

Tee sisältää polyfenoleihin kuuluvia flavonoideja, erityisesti katekiineja. Ne voivat alentaa verenpainetta ja parantaa aivoterveyttä sekä vähentää aivoverenkiertohäiriöriskiä. Vihreän teen käytöllä on havaittu yhteyksiä verisuoniterveyteen. Teen on sanottu vähentävän riskiä sairastua Alzheimerin tautiin.

Kaakao

Kaakaolla ja suklaalla on havaittu myönteisiä vaikutuksia sydämeen ja verisuoniin. Kaakaon flavonoidit ovat kognition kannalta eduksi. Suklaan syönnistä on vedetty yhteys myös pienempään aivoverenkiertohäiriöriskiin. Euroopan lääkeviranomainen EFSA on antanut kaakaolle ja 70 prosenttia kaakaota sisältävälle suklaalle terveysväittämän, jonka mukaan ne laajentavat verisuonia ja edistävät verenkiertoa. Vaikutus saadaan syömällä 10 grammaa tummaa suklaata päivässä.