Syö, että jaksat keskittyä

21.9.2018
Syö, että jaksat keskittyä

Ruuan idea on pitää verensokeri tasaisena eli syödä fiksulla ruokarytmillä. Keskittymiskyvyttömyys on yksi epätasapainossa olevan verensokerin oire.

Aivoilla ei ole omia energiavarastoja. Ne tarvitsevat jatkuvasti ravinnokseen glukoosia eli rypälesokeria. Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että meidän tulee syödä sokeria. Aivojen tarvitsema sokeri saadaan, kun ruoka-aineiden sisältämät hiilihydraatit hajoavat elimistössä glukoosiksi ja muiksi sokereiksi.

Aivojen kannalta on järkevää välttää suoraa sokeria ja nopeita hiilihydraatteja, jotka hujauttavat verensokerin taivaisiin. Pulla ja karkit tunnetaan, kannattaa muistaa myös esimerkiksi paahtoleipä, pasta tai valkoisen leivät nopeat hiilarit.

Korkea verensokeri on hyvä syy elämäntaparemontiin

Kun veren sokeriarvot alkavat kulkea omissa korkeuksissaan, sinulla voi olla esidiabetes. Suunnan kohti aikuisiän diabetesta voi vielä kääntää. Eikä tasapainon löytäminen vaadi ihmeitä. Testaa, kuulutko isoon suomalaisjoukkoon, joka sairastaa tietämättään diabetesta tai sen esiastetta.