Kello viiden tee -verkkotreffit hallitusaktiiveille

Aivoliiton järjestöpalveluiden tiimi järjestää Kello viiden tee -verkkotreffejä yhdistysten hallitusaktiiveille kerran kuussa. Treffaamme verkossa ja mukaan voit tulla omalta kotikoneeltasi. Teen (tai kahvin) voit nautiskella omasta lempikupposestasi. Treffeillä on Aivoliiton jäsenyhdistyksien hallitusaktiivien lisäksi Aivoliiton järjestöpalveluiden työntekijöitä.

Treffeiltä saat tukea yhdistystoimintaan

Mitä: Ajankohtaisia teemoitettuja verkkotapaamisia asian äärellä kuunnellen ja keskustellen. Osalla kerroista hyödynnetään Opintokeskus Siviksen Yhdistystoimija-opiskelumateriaalia.

Kenelle: Jäsenyhdistysten hallinnossa toimiville: hallituksen jäsenet ja varajäsenet, toimintavastaavat, toimikuntien jäsenet.

Tavoite: Tukea toimimiseen ja tehtävänhoitoon sekä asioidenhoidon sujuvoittamiseen.

Milloin: Kerran kuukaudessa, kuukauden kolmas tiistai kello 17-18. Poikkeuksina huhtikuu, syyskuu ja joulukuu, jolloin verkkotreffit ovat kuukauden toisena tiistaina. Kesä- ja heinäkuussa teekupit jäävät kaappiin kesätauon ajaksi. Uutta: Yhdistystoimijoille tarjotaan vapaamuotoiset jatkot aiheesta heti seuraavana päivänä, keskiviikkona, kello 17-18. Tarjoamme linkin tapahtumaan. Paikalla ei ole Aivoliiton työntekijöitä.

Missä: Verkossa, Teams-alustalla. Linjoille pääset bit.ly/kello5tee linkistä.

Vuoden 2021 ohjelma

Teepannu porisee jokaisen kuukauden kolmantena tiistaina. Poikkeuksina huhtikuu, syyskuu ja joulukuu, jolloin verkkotreffit ovat kuukauden toisena tiistaina. Kesä- ja heinäkuussa teekupit jäävät kaappiin kesätauon ajaksi.

Klikkaamalla verkkotreffikerran aihetta, pääset mukaan.

19.1. Yhdistyshallinto. Käytetään Opintokeskus Siviksen Yhdistystoimija-opiskelumateriaalia.

16.2. Kevätkokous ketterästi -mallimateriaalit

16.3. Taloushallinto. Käytetään Opintokeskus Siviksen Yhdistystoimija-opiskelumateriaalia.

13.4. Tilastot kertovat jäsenyhdistyksistä, vuosi 2020

18.5. Varainhankinta. Käytetään Opintokeskus Siviksen Yhdistystoimija-opiskelumateriaalia.

-- Kesätauko. Rentouttavaa kesää kaikille!

17.8. Uusi toiminnanjohtaja vieraana

14.9. Viestintä. Käytetään Opintokeskus Siviksen Yhdistystoimija-opiskelumateriaalia.

19.10. Syyskokous sujuvasti -mallimateriaalit

16.11. Riskienhallinta. Käytetään Opintokeskus Siviksen Yhdistystoimija-opiskelumateriaalia.

14.12. Joulukahvit verkossa

Muutokset aikatauluihin ovat mahdollisia.

Miten mukaan? – Käytännön asiat

Aika: Kello viiden tee -treffit alkavat kello 17. Treffien kesto on yhden tunnin, kello 17–18.
Paikka: Tule linjoille tiistaisin osoitteeseen: bit.ly/kello5tee Osoite ei näytä perinteiseltä linkiltä, sillä se on lyhennetty bit.ly-ohjelman avulla. Bit.ly-osoitteet toimivat kuitenkin normaalin linkin tavoin.
Vinkki: Linjojen sujuvuutta kannattaa testata ennen treffejä. Yhteyksiä voi ottaa jo kello 16.30 alkaen.

Jos linjat jostain syystä takkuavat, soita järjestötiimin jäsenelle, joka verkkotreffi-kerrasta vastaa. Järjestötiimiläisen nimi on mainittu jokaisen verkkotreffien lopussa.

Ohjeet

Verkkotreffit järjestetään Microsoft Teams -ohjelman avulla. Ohjelma on live-video-chat, jossa voi keskustella reaaliajassa. Chatissa voit puhua ja kirjoittaa. Voit osallistua kameran välityksellä tai ilman kameraa.

Sinulla ei tarvitse olla Teams-ohjelmaa asennettuna koneellesi, vaan mukaan voit liittyä verkkosivujen kautta. Kannattaa käyttää Chrome-selainta.

1. Klikkaa bit.ly/kello5tee -osoite auki.
  2. Klikkaa vaihtoehto ”Liity sen sijaan verkossa”.
  3. Jos Teams pyytää lupaa käyttää kameraa ja mikrofonia, paina ”Salli”.
  4. Olet mukana kokouksessa!
  5. Vinkki: Pidäthän mikrofonisi kiinni, silloin kun et puhu. Näin chat toimii parhaiten.
  6. Vinkki: Kun pyydät puheenvuoroa, klikkaathan käden kuvaa Teamsissa.
  7. Vinkki: Parhaiten kokous toimii, kun lataat Teamsin ilmaisohjelman koneellesi. Ohjeita Teamsin ilmaisversion lataamiseen.

Videovinkit Teamsin käyttöön
Äänentoisto Teams-kokouksessa
Teams-kokouksen käyttöpaneeli

Huomioitavaa tekniikasta
Teams-ohjelma toimii eri tavalla erilaisilla alustoilla. Ohjelma ei ole samannäköinen, kun sitä käyttää esimerkiksi tabletti-laitteella tai tietokoneen kautta. Lisäksi eri käyttöjärjestelmissä ohjelma voi näyttää erilaiselta ja se voi käyttäytyä eri tavalla. Käyttöjärjestelmä on erilainen esimerkiksi Applen laitteissa kuin Samsungin tai Honorin laitteissa. Apple-laitteiden käyttöjärjestelmä on nimeltään iOS. Muut laitteet käyttävät Android-käyttöjärjestelmää. Kaikki nämä eroavaisuudet laitteissa vaikuttavat myös Teams-ohjelman käyttökokemukseen.

Aiheeseen liittyvät