Kello viiden tee -verkkotreffit hallitusaktiiveille

Aivoliiton järjestötiimi jatkaa keväällä 2020 alkaneita Kello viiden tee -verkkotreffejä yhdistysten hallitusaktiiveille myös syksyllä 2020. Jokaisella treffikerralla on oma ajankohtainen aiheensa, joka on erityisesti suunnattu tietyille yhdistysten vastuuhenkilöille. Treffaamme verkossa ja mukaan voit tulla omalta kotikoneeltasi. Teen (tai kahvin) voit nautiskella omasta lempikupposestasi. Treffeillä on Aivoliiton jäsenyhdistyksien hallitusaktiivien lisäksi Aivoliiton järjestötiimin työntekijöitä.

Treffeiltä saat tukea yhdistystoimintaan

Treffien tavoitteena on tukea ja sujuvoittaa yhdistystoimintaa, ennakoida tulevaa ja antaa ideoita sekä vinkkejä yhdistyksen toimintaan. Treffeillä voit vaihtaa ajankohtaisia kuulumisia myös muiden Aivoliiton jäsenyhdistysten hallitusaktiivien kesken.

Syksyn 2020 ohjelma

Lokakuusta alkaen kokoonnumme kaksi kertaa kuukaudessa. Teepannu porisee parittomien viikkojen tiistaisin. Klikkaamalla verkkotreffien teemaa, pääset osallistumaan keskusteluun! Ohjelma päivittyy syksyn edetessä.

Lokakuu

6.10. Ei verkkotreffejä. Tavataan aluetapaamisissa!
5.-11.10. on Puhevammaisten viikko. Aivoliiton Kommunikaatiokeskuksella on paljon ohjelmaa verkossa. Asiaa afasiasta ja kehityksellisestä kielihäiriöstä. Lue lisää ja tule mukaan! Ota seurantaan Kommunikaatiokeskus Facebookissa.

20.10. Sujuva syyskokous/ Carita ja Veijo

Syyskuu

1.9. Kupit kaapista, mitä kuuluu? Keskustellen kohti syksyä. Mukana toiminnanjohtaja Tiina Viljanen/ Veijo ja Carita

8.9. Syksyn liikuntakoulutuksista tutinaa puntteihin! Yhdistysten liikunnan toimijoille suunnatut koulutukset syksyllä 2020. Kohderyhmä: Aivoliiton jäsenyhdistysten liikuntavastaavat/ Johannes ja Sanna

15.9. Tsemppiä vapaaehtoisille! Keskustelua vapaaehtoisten tukemisesta/ Taru ja Carita

22.9. Vertaisena verkossa. Digialustojen monet mahdollisuudet/ Risto ja Taru

29.9. Jäsenrekkari rokkaa. Kohderyhmä: Aivoliiton jäsenyhdistysten jäsenrekisterivastaavat/ Carita ja Linda

Miten mukaan? – Käytännön asiat

Aika: Kello viiden tee -treffit alkavat kello 17. Treffien kesto on yhden tunnin, kello 17–18.
Paikka: Tule linjoille tiistaisin osoitteeseen: bit.ly/kello5tee Osoite ei näytä perinteiseltä linkiltä, sillä se on lyhennetty bit.ly-ohjelman avulla. Bit.ly-osoitteet toimivat kuitenkin normaalin linkin tavoin.
Vinkki: Linjojen sujuvuutta kannattaa testata ennen treffejä. Yhteyksiä voi ottaa jo kello 16.30 alkaen.

Jos linjat jostain syystä takkuavat, soita järjestötiimin jäsenelle, joka verkkotreffi-kerrasta vastaa. Järjestötiimiläisen nimi on mainittu jokaisen verkkotreffien lopussa.

Ohjeet

Verkkotreffit järjestetään Microsoft Teams -ohjelman avulla. Ohjelma on live-video-chat, jossa voi keskustella reaaliajassa. Chatissa voit puhua ja kirjoittaa. Voit osallistua kameran välityksellä tai ilman kameraa.

Sinulla ei tarvitse olla Teams-ohjelmaa asennettuna koneellesi, vaan mukaan voit liittyä verkkosivujen kautta. Kannattaa käyttää Chrome-selainta.

1. Klikkaa bit.ly/kello5tee -osoite auki.
  2. Klikkaa vaihtoehto ”Liity sen sijaan verkossa”.
  3. Jos Teams pyytää lupaa käyttää kameraa ja mikrofonia, paina ”Salli”.
  4. Olet mukana kokouksessa!
  5. Vinkki: Pidäthän mikrofonisi kiinni, silloin kun et puhu. Näin chat toimii parhaiten.
  6. Vinkki: Kun pyydät puheenvuoroa, klikkaathan käden kuvaa Teamsissa.
  7. Vinkki: Parhaiten kokous toimii, kun lataat Teamsin ilmaisohjelman koneellesi. Ohjeita Teamsin ilmaisversion lataamiseen.

Videovinkit Teamsin käyttöön
Äänentoisto Teams-kokouksessa
Teams-kokouksen käyttöpaneeli

Huomioitavaa tekniikasta
Teams-ohjelma toimii eri tavalla erilaisilla alustoilla. Ohjelma ei ole samannäköinen, kun sitä käyttää esimerkiksi tabletti-laitteella tai tietokoneen kautta. Lisäksi eri käyttöjärjestelmissä ohjelma voi näyttää erilaiselta ja se voi käyttäytyä eri tavalla. Käyttöjärjestelmä on erilainen esimerkiksi Applen laitteissa kuin Samsungin tai Honorin laitteissa. Apple-laitteiden käyttöjärjestelmä on nimeltään iOS. Muut laitteet käyttävät Android-käyttöjärjestelmää. Kaikki nämä eroavaisuudet laitteissa vaikuttavat myös Teams-ohjelman käyttökokemukseen.

Aiheeseen liittyvät