Kello viiden tee -verkkotreffit hallitusaktiiveille

Kello viiden tee -verkkotreffit on suunnattu jäsenyhdistysten hallinnossa toimiville: hallituksen jäsenille ja varajäsenille sekä toimintavastaaville ja toimikuntien jäsenille. Verkkotreffeillä käsitellään ajankohtaisia aiheita ja keskustellaan yhdistyksissä mietityttävistä asioista. Tavoitteena on tarjota tukea paikalliseen ja alueelliseen toimimiseen, tehtävänhoitoon sekä asioidenhoidon sujuvoittamiseen. Kello viiden tee -verkkotreffien teemat ja osallistumislinkit löytyvät Aivoliiton tapahtumakalenterista.

Miten mukaan? – Käytännön asiat

Aika: Kello viiden tee -treffien ajankohdat päivitetään Aivoliiton tapahtumakalenteriin. Tapaamiset järjestetään tiistai-iltaisin klo 17–18.
Paikka: Teams
Vinkki: Linjojen sujuvuutta kannattaa testata ennen treffejä. Yhteyksiä voi ottaa jo kello 16.45 alkaen.

Ohjeet

Verkkotreffit järjestetään Microsoft Teams -ohjelman avulla. Ohjelma on live-video-chat, jossa voi keskustella reaaliajassa. Chatissa voit puhua ja kirjoittaa. Voit osallistua kameran välityksellä tai ilman kameraa.

Sinulla ei tarvitse olla Teams-ohjelmaa asennettuna koneellesi, vaan mukaan voit liittyä verkkosivujen kautta. Kannattaa käyttää Chrome-selainta.

1. Mene Aivoliiton tapahtumakalenteriin ja valitse oikea tapahtuma. Klikkaa tapahtumasivulta kohtaa ”lue lisää”. Aukeaa uusi sivu, jolta löydät Teams-linkin. Klikkaa linkkiä.
  2. Klikkaa vaihtoehto ”Jatka tällä selaimella”.
  3. Jos Teams pyytää lupaa käyttää kameraa ja mikrofonia, paina ”Salli”.
  4. Olet mukana kokouksessa!
  5. Vinkki: Pidäthän mikrofonisi kiinni, silloin kun et puhu. Näin chat toimii parhaiten.
  6. Vinkki: Kun pyydät puheenvuoroa, klikkaathan käden kuvaa Teamsissa.
  7. Vinkki: Parhaiten kokous toimii, kun lataat Teamsin ilmaisohjelman koneellesi. Ohjeita Teamsin ilmaisversion lataamiseen.

Tässä lisäksi pdf-muodossa olevat ohjeet kuinka liityn Microsoft Teams -kokoukseen ja lataan ohjelman koneelleni.

Videovinkit Teamsin käyttöön
Äänentoisto Teams-kokouksessa
Teams-kokouksen käyttöpaneeli

Huomioitavaa tekniikasta
Teams-ohjelma toimii eri tavalla erilaisilla alustoilla. Ohjelma ei ole samannäköinen, kun sitä käyttää esimerkiksi tabletti-laitteella tai tietokoneen kautta. Lisäksi eri käyttöjärjestelmissä ohjelma voi näyttää erilaiselta ja se voi käyttäytyä eri tavalla. Käyttöjärjestelmä on erilainen esimerkiksi Applen laitteissa kuin Samsungin tai Honorin laitteissa. Apple-laitteiden käyttöjärjestelmä on nimeltään iOS. Muut laitteet käyttävät Android-käyttöjärjestelmää. Kaikki nämä eroavaisuudet laitteissa vaikuttavat myös Teams-ohjelman käyttökokemukseen.

Aiheeseen liittyvät