Ravitsemus rakentaa aivoterveyttä

Tiedämme, että ravinto vaikuttaa terveyteen, myös aivoterveyteen. Aivot ovat riippuvaisia ravitsemuksestamme, koska aivojen kaikki rakennusaineet ovat peräisin ravinnosta. Tämän vuoksi ravinnon tulisi vastata varhaislapsuudesta saakka aivojen tarpeita.

Se, mitä suuhumme pistämme, vaikuttaa aivoihin ja siihen, miltä elämä maistuu. Esimerkiksi se, sairastuuko ihminen Alzheimerin tautiin ja milloin niin tapahtuu, on osin kiinni ravinnosta. Terveellisellä ruokavaliolla voidaan ehkäistä aivotoimintojen heikentymistä ja vähentää riskiä sairastua mm. aivoverenkiertohäiriöihin.

Aivoilla ei ole omia energiavarastoja. Ne tarvitsevat jatkuvasti ravinnokseen glukoosia eli rypälesokeria. Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että meidän tulee syödä sokeria. Aivojen tarvitsema sokeri saadaan, kun ruoka-aineiden sisältämät hiilihydraatit hajoavat elimistössä glukoosiksi ja muiksi sokereiksi.

Joka ateriassa on aineita, jotka vaikuttavat suoraan aivoihin ja saavat aikaan joko hyvää tai pahaa. On kuitenkin muistettava, että mikään yksittäinen ruoka-aine ei tee aivoistamme terveitä, vaan keskeistä on ruokavalion terveellinen kokonaisuus. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksien noudattaminen on hyvä perusta aivoterveelliselle ravitsemukselle.