Aivot arvostavat laadukasta rasvaa

Aivot ovat koko kehon "rasvoittunein elin" eli aivot tarvitsevat rasvaa. Rasvojen laatu on aivoille tärkeää, sillä aivoista noin 60 prosenttia on rasvaa. Suuri osa siitä on myeelini -nimistä rasvaa, joka ympäröi hermosoluja kuin eristemuovi sähköjohtoja. Kuten muovin johdoissa, myeliinin tehtävä on suojata ja eristää hermosoluja siten, että ne voivat toimia tehokkaasti ja oikeassa järjestyksessä.

Kasviksia, hedelmiä, kasviöljyjä, kalaa ja täysjyväviljaa sisältävästä ruokavaliosta saat aivoja suojaavia ravintoaineita. Värikkäissä kasvikunnan tuotteissa on hyvää tekeviä, härskiintymistä estäviä aineita (antioksidantteja).

Säännöllinen kalan syönti turvaa puolestaan aivoille välttämättömien omega-3 -rasvahappojen saannin. Erityisesti rasvaisessa kalassa, kuten lohessa, on runsaasti omega-3 -rasvahappoja, jotka voitelevat hermosolujen solukalvoja ja parantavat synapsien toimintaa Lisäksi niillä on tulehduksia estäviä antioksidanttisia vaikutuksia.

Aivoille kannattaa ja pitää tarjota sopivasti hyvälaatuista, pehmeää rasvaa. Vain näissä, useimmiten kasviperäisissä rasvoissa, on runsaasti omega-3 rasvahappoja. Aivot tarvitsevat niitä joka päivä. 

Hyviä omega-3 lähteitä ovat

  • kylmän veden kalat kuten lohi, silakka, makrilli, sardiini ja silli
  • juoksevat öljyt, kuten rypsi-, oliivi-, camelina-, pellava-, hampunsiemen ja saksanpähkinäöljy
  • pähkinät ja siemenet
  • avokado