Ajankohtaista

Tällä sivulla julkaistaan ajankohtaisia nostoja sähköisistä Yhdistysposteista. Tutustu Aivoliiton tapahtumiin.

Lue lisää jäsenyhdistysten palveluista.

Päivitetty 15.6.2021

Mahdollisuus saada syksyllä käynnistyvien kerhojen ja ryhmien tiedot jäsenlehtiin – toimi 30.6. mennessä!

Toivon mukaan yhdistystoiminta käynnistyy kesän jälkeen normaalisti. Tarjoamme teille apua ja näkyvyyttä syksyn ensimmäisissä Aivoterveys- ja Verraton-jäsenlehdissä. Aivoliiton jäsenlehdet tavoittavat kaikki jäsenet!

Lehtiin kootaan ja julkaistaan tiedot syksyllä käynnistyvistä (ja jo ennen lehden ilmestymistä käynnistyneistä) kerhoista ja ryhmistä. Jos haluatte mukaan yhteiseen ilmoitukseen, tarvitsemme teiltä seuraavat tiedot 30.6. mennessä:

kerhon/ryhmän nimi,
kokoontumisaika ja aloituspäivämäärä,
kokoontumispaikka ja
lisätietojen antajan yhteystiedot (esim. kerhonohjaaja).

Malli:
Ankkalinnan AVH-kerho
Kuukauden 3. tiistai klo 13.00-, 15.9.2021 alkaen
Palkkikonttori, Rahakatu 100 A
Roope, p. 040 1234 567

Aivoterveys ilmestyy perjantaina 17.9.2021
Verraton ilmestyy maanantaina 18.10.2021

Seuraamme koronatilannetta aktiivisesti ja lopullinen ratkaisu julkaisusta tehdään 15.8. Olemme tarvittaessa yhteydessä vielä tietonsa lähettäneisiin. Lehtiin tulee maininta, että koronatilanne voi vaikuttaa kerhojen/ryhmien käynnistymiseen.

Aivoliiton keskustoimisto ja asiakaspalvelu lomailevat 28.6.−30.7.2021

Henkilökuntamme on tavoitettavissa vaihtelevasti kesätauon aikana. Rentouttavaa kesää!

Vuoden Vapaaehtoinen 2021 ehdokasasettelu päättyy 8.8.

Kevät etenee vauhdilla ja on aika pohtia Aivoliiton Vuoden Vapaaehtoisen valintaa. Pyydämmekin teitä ilmoittamaan ehdokkaanne mukaan! Toivomme monipuolisesti erilaisia ehdokkaita, niin pitkäaikaisia toimijoita kuin vasta vapaaehtoisena aloittaneita. Lue lisää ehdokasasettelusta.

Tarjoamme perehdytystä hallitustyöskentelyyn 24.8. ja 26.8.

Oletko uusi jäsen yhdistyksen hallituksessa? Kaipaatko kevyttä perehdytystä hallitustyöskentelyyn? Elokuun lopulla on tarjolla kahden kokoontumiskerran settiä aiheesta. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Puheenjohtajien iltakahvit porisevat 25.8. alkaen

Lue lisää iltakahveista.

Päivityspyyntö yhdistysten tiedottajille

Aivoliiton organisaatiouudistuksen myötä kaikki järjestöpalveluiden työntekijät palvelevat valtakunnallisesti. Pyydämme, että muutatte verkkosivuiltanne sekä muista julkaisuistanne tiedot alueen järjestösuunnittelijasta.

Yhdistyksen verkkosivuille voi linkittää esimerkiksi suoraan Aivoliiton järjestöpalveluiden tai Aivoliiton koko henkilökunnan yhteystiedot. Kun yhteystiedot löytyvät linkin takaa, tiedot pysyvät aina ajantasaisina myös omilla verkkosivuillanne, eikä niiden päivittämisestä tarvitse huolehtia. Kiitos tietojen päivittämisestä.

Logojen ja kuvien käyttöohjeet

Yhdistyssivuille on lisätty logojen ja kuvien käyttöohjeet.

Uusi Hyvinvoiva kovalevy -hanke

Hyvinvoiva kovalevy -hankkeen päätavoitteena on edistää kohderyhmiemme aivoterveyttä. Hankkeen myötä AVH-yhdistysten roolia aivoterveyden edistäjinä vahvistetaan Aivoliiton strategian mukaisesti.

Yhdistysten elinvoimaisuutta lisätään luomalla uusi vapaaehtoistoiminnan muoto, joka keskittyy AVH:n sairastaneille järjestetyn toiminnan lisäksi myös AVH:n ennaltaehkäisyyn. Pilottiyhdistyksinä hankkeessa ovat mukana Turun seudun AVH-yhdistys sekä Kainuun Aivoyhdistys.

Musiikin julkiseen esittämiseen tarvitaan aina lupa

Yhdistys tarvitsee aina luvan musiikin julkiseen esittämiseen. Mitä tämä tarkoittaa? Lue lisää musiikin julkisen esittämisen luvista.

Jatkoaikaa maksuttomalle sääntömuutokselle vuoden 2021 loppuun asti!

Yhdistyksen sääntöjä voi muuttaa maksuttomasti vuoden 2021 loppuun asti. Voitte lisätä yhdistyksenne tunnettuutta muuttamalla yhdistyksen nimen Aivoliton suosituksen mukaiseksi hyödyntämällä ennakkotarkastettuja mallisääntöjä. Nimisuositus korostaa yhdistyksen yhteyttä Aivoliittoon. Aivoliitolla on hyvä maine asiantuntijajärjestönä Suomen laajuisesti. Aivoliiton jäsenyyden korostaminen hyödyttää kaikkia jäsenyhdistyksiä. Huomioikaa, että sääntömuutos tulee käsitellä aina yhdistyksen sääntöjen edellyttämällä tavalla yhdistyksen kokouksessa.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Esimerkki
Vanha mallisääntö: Päijät-Hämeen AVH-yhdistys ry
Uusi mallisääntö: Aivoliiton Päijät-Hämeen AVH-yhdistys ry

Muutoksen tekeminen on yhdistyksille maksutonta vuoden 2021 asti. Aivoliitto korvaa yhdistyksille Patentti- ja rekisterihallitukselle tehtävään ilmoitukseen liittyvät kustannukset.

Näin otatte uudet mallisäännöt käyttöön:

1. valitkaa alla Materiaalisalkussa olevista mallisäännöistä yhdistyksellenne oikea lomake. Lomakkeet löytyvät Materiaalisalkusta Aivoliiton säännöt yhdistyksille -otsakkeen alta.
  2. täyttäkää lomake
  3. käsitelkää sääntömuutos yhdistyksen kokouksessa
  4. lähettäkää täytetty lomake Patentti- ja rekisterihallitukselle paperisena tai sähköisenä

Lue lisää sääntöjen muutosilmoituksesta Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta.

Kaipaatko perustietoa yhdistystoiminnasta?

Opintokeskus Sivis on koonnut maksuttoman Yhdistystoimija-verkkomateriaalipaketin, jonka avulla sinulla on mahdollisuus hankkia ne perustiedot ja -taidot, joita yhdistyksen tai pienen järjestön toiminnan pyörittämisessä tarvitaan.

Itseopiskelumateriaaliin sisältyy viisi eri jaksoa, jotka käsittelevät:

• yhdistyshallintoa
  • taloushallintoa
  • varainhankintaa
  • viestintää ja vuorovaikutusta
  • riskienhallintaa

Yhden jakson opiskeluun kuluu noin 1–1,5 tuntia ja sen suoritettuasi voit hakea digitaalista osaamismerkkiä, jolla voit helposti osoittaa osaamisesi muille.

Sosiaaliturvaopas vuodelle 2021

Verkkosivuille on koottu laajasti tietoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sekä ikääntyneiden henkilöiden sosiaaliturvasta ja palveluista. Teksti voi olla paikoin haastavaa.

Tästä pääset sosiaaliturvaoppaaseen.

Aivoliiton vuosien 2020–2021 teemana on "Aivoterveyttä luonnosta"

"Aivoterveyttä luonnosta" -teema tulee näkymään Aivoliiton toiminnassa monin eri tavoin. Esimerkiksi yhdistyksille jaetaan teemaan sopivia vinkkejä ja materiaaleja, joita yhdistys voi käyttää apuna toiminnassaan. Miten teidän yhdistyksessänne nautitaan luonnosta?

Aiheeseen liittyvät