Juttu-tupa – kohtaamispaikka afaattisille henkilöille

Juttu-tupa-ryhmät kokoontuvat eri puolilla Suomea kansalais- ja työväenopistoissa. Valitse alla olevasta luettelosta haluamasi maakunta. Näin pääset tarkastelemaan alueen Juttu-tupa-ryhmiä. Sinulla on myös mahdollisuus tulostaa ryhmän esite kohdasta "Tulosta esite". Mikäli et löydä haluamaasi esitettä vielä, voit pyytää sen suoraan Pirjolta tai Kristalta. Saat heiltä myös lisätietoa Juttu-tupa-toiminnasta.

Juttu-tupa on afaattisille henkilöille suunnattua ryhmätoimintaa työväen- ja kansalaisopistoissa. Toiminta on jatkuvaa ja sitä kehitetään yhteistyössä Aivoliiton kanssa. Juttu-tupien ohjaajat on koulutettu afaattisen henkilön kommunikoinnin tukemiseen.

Tavoitteena on tarjota mielekästä ryhmätoimintaa ja vertaistukea osallistujille. Osallistujia tuetaan ja kannustetaan vuorovaikutukseen. Tukena käytetään esimerkiksi kuvia, kirjoittamista sekä piirtämistä.

Ryhmään voi osallistua tulkin tai avustajan kanssa. Osallistujalla on oikeus kuljetuspalveluun, jos omatoiminen kulkeminen ei onnistu; esim. afasian vuoksi ei voi käyttää julkisia liikennevälineitä. Kuljetuspalvelua haetaan vammaispalvelulain nojalla. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärinlausunto. Ota yhteyttä oman kuntasi vammaispalvelun työntekijään, joka auttaa hakemuksen tekemisessä.

Ryhmiä on sekä suomen- että ruotsinkielisinä ympäri Suomen.

Ryhmiin ilmoittaudutaan suoraan opiston kansliaan, netissä tai puhelimitse.

Lue täältä, mitä Juttu-tuvissa tehdään ja miksi Juttu-tupa-päivä on paras päivä.

Afasian kanssa ei ole helppo elää – on ihanaa tulla Juttu-tupaan.”
Jonna 49 v.

Koko ajan minä edistyn."
Markku 71 v.

Täällä minua ymmärretään."
Päivi 65 v.

Gemenskapen och stödet i gruppen betyder mycket.”
Erik 74 år