Juhlapäivät

Juhlapäiviin liittyviä vinkkejä ja ideoita arkeen.

Kuinka voisi ilahduttaa äitiä, mummoa tai tärkeää ihmistä?

Monille perheille on muodostunut omat äitienpäivä perinteet, mutta löytyisikö kuvataulusta jokin uusi perinne teidän perheelle? Kuvataulun avulla voi lapsen kanssa yhdessä suunnitella, miten äitiä voisi ilahduttaa äitienpäivänä tai kysyä äidiltä, mitä hän haluaisi tehdä. Kuvatukea voi myös käyttää mummon tai jonkun toisen tärkeän ihmisen ilahduttamiseen. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo!

Äitienpäivä kuvataulu (pdf)

Lahjakortti äidille

Anna äidille tai mummolle yhteistä aikaa äitienpäivän lahjakortilla. Näiden kuvien avulla voit kysyä äidiltä tai mummolta mieluisinta äitienpäivälahjaa tai keskustella mieluisimmasta yhteisestä tekemisestä. Näitä kuvia voi hyödyntää myös esimerkiksi syntymäpäivänä tai nimipäivänä.

Lahjakortti isälle

Anna isälle yhteistä aikaa isänpäivän lahjakortilla. Näiden kuvien avulla voit kysyä isältä tai vaarilta mieluisinta isänpäivälahjaa tai keskustella mieluisimmasta yhteisestä tekemisestä. Näitä kuvia voi hyödyntää myös esimerkiksi syntymäpäivänä tai nimipäivänä.

Runo äidille

Ilahduta äitiä, mummia tai mummoa kauniilla runolla. Kuvataulua voi käyttää runon lausumisen ja ymmärtämisen tukena. - Kukkia poimin, kukkia kannan. Kauneimmat niistä äidille annan.

Itsenäisyyspäivä

Suomen Itsenäisyyspäivän 6.12 juhlallisuuksiin kuuluu perinteisesti Suomen liput, ikkunoilla palavat kynttilät sekä Maamme -laulu. Maamme -laulusta tehdyn laulutaulun sanat ja kuvat toimivat keskustelun ja laulamisen tukena. Kuvataulua voidaan käyttää myös ilman laulua esimerkiksi keskustelemalla kuvasta sekä lukemalla ja muistelemalla sanoja.

Juhannus

Juhannusta eli keskikesän juhlaa vietetään kesäkuussa kesäpäivänseisauksen tienoilla. Tulosta tai lataa laitteellesi laulutaulu perinteikkäästä juhannuslaulusta. Sanat ja kuvat toimivat keskustelun ja laulamisen tukena. Kuvataulua voidaan käyttää myös ilman laulua esimerkiksi keskustelemalla kuvista sekä lukemalla ja muistelemalla sanoja. "Juhannus on meillä herttainen, kirkas taivas on sininen. Pirtti on jo pesty puhtoinen, pihamaakin laastu on. Koivujen lehvät portailla huiskii, kesän juhlasta pihlaat kuiskii. Metsiköstä kielot kannettiin, sinikukat huoneisiin."

Halloween

Äitienpäivä kuvataulu (pdf)