Materiaalit ja vinkit arkeen

Tällä sivulla julkaistaan uusia materiaaleja säännöllisesti. Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä ja tulostettavissa. Vinkkejä löytyy sekä lapsille, perheille että aikuisille. Ota vinkit käyttöösi esimerkiksi isovanhempien ja lastenlasten vuorovaikutushetkiin sekä erilaisiin ryhmätoimintoihin!

Löydät tältä etusivulta jatkossa vain uusimmat julkaisut!

Vanhemmat materiaalit ja vinkit löytyvät otsikoiden alta.

Lumiukon tekoon kuvitetut ohjeet

Erilaisten lumiveistosten ja lumiukkojen teko onnistuu helpoiten suojasäällä, mutta myös pakkaslumella. Ohjeet lumiukon tekoon pakkaslumesta löydät Suomen Ladun tekemästä videosta. Lumiukkojen koristelussa vain mielikuvitus on rajana. Kivien ja porkkanoiden lisäksi voi hyödyntää muutakin luonnosta löytyvää, kuten käpyjä ja risuja.
Kuvataulun avulla voit havainnollistaa lumiukon tekovaiheita ja konkretisoida näin puhuttua ilmausta. Millaisen lumiukon sinä tekisit?
Tulostettava kuvataulu (pdf): lumiukko

Talvipuuhia

Lunta riittää nyt lähes joka puolella Suomea! Kuvatauluun on koottu erilaisia talven puuhia. Kuvien avulla voidaan keskustella esimerkiksi mieluisimmasta talvipuuhasta tai valita yhteinen tekeminen kuvataulusta. Mukavia talvisia hetkiä!

Tulostettava kuvataulu (pdf) : Talvipuuhia

Itsenäisyyspäivä

Suomen Itsenäisyyspäivän 6.12 juhlallisuuksiin kuuluu perinteisesti Suomen liput, ikkunoilla palavat kynttilät sekä Maamme -laulu. Maamme -laulusta tehdyn kuvataulun sanat ja kuvat toimivat keskustelun ja laulamisen tukena. Kuvataulua voidaan käyttää myös ilman laulua esimerkiksi keskustelemalla kuvasta sekä lukemalla ja muistelemalla sanoja.

Tulostettava kuvataulu (pdf): Maamme -laulu

Joulukuu ja Kommunikaatiokeskuksen joulukalenteri on taas pian täällä!

Kommunikaatiokeskuksen joulukalenteri avautuu jälleen 1. päivä joulukuuta. Voit seurata joulukalenteria päivittäin sekä täällä verkkosivuilla että Kommunikaatiokeskuksen Facebook -sivuilla. Joulukalenterissa taiteilijatontun mukana pääset arvuuttelemaan jouluisia arvoituksia; mikä jouluun liittyvä asia tai esine luukusta paljastuukaan? Voit tulostaa kuva- ja sanataulut jo etukäteen valmiiksi arvuuttelun tueksi. Valmiit vastausvaihtoehdot helpottavat osallistumista erityisesti silloin, jos arvaajalla on kielellisiä vaikeuksia. Jännittävää joulun odotusta!

Tulosta tästä joulukalenterin Kuvataulu(pdf)

Tulosta tästä joulukalenterin Sanataulu (pdf)

Kuvat ja sanat voi myös leikata taulusta erikseen ja käyttää arvailussa vain muutamaa vaihtoehtoa kerrallaan. Tulostettavat ohjeet kuvien käyttöön tästä: Ohjeet kuvien käyttöön (pdf)

Lahjakortti isälle

Anna isälle yhteistä aikaa isänpäivän lahjakortilla. Lahjakortin kuvien avulla voit kysyä isältä tai vaarilta mieluisinta isänpäivälahjaa tai keskustella mieluisimmasta yhteisestä tekemisestä. Näitä kuvia voi hyödyntää myös esimerkiksi syntymäpäivänä tai nimipäivänä.

Tulostettava lahjakortti (pdf):
suomeksi
på svenska

Kuva jossa isälle tuodaan sänkyyn aamupala

Aiheeseen liittyvät