Sairastumisen jälkeen

Sairastumisen jälkeen moni asia arjessa herättää kysymyksiä. Voiko ajaa autoa? Onko liikunnan harrastaminen mahdollista? Tähän on koottu muutamia yleisimmin kysyttyjä asioita.

Autolla ajaminen

Aivoverenkiertohäiriön jälkeen määrätään ajokielto sairastumisen vakavuudesta riippuen 3–6 kuukaudeksi. Ajokielto koskee kaikkia moottoriajoneuvoja. Ajokielto voi olla voimassa tietyn ajan tai olla pysyvä. Arvio ajokyvystä ajoluvan palauttamiseksi tehdään kuntoutumisen edistyessä. Aina lääkärintutkimuksesta ei selviä, voiko sairastunut ajaa autoa. Tällöin järjestetään ajokoe. Lääkärin pitää ilmoittaa poliisille, jos sairastunut ei saa ajaa autoa enää ollenkaan.

Lääkäri arvioi sairastuneen ajokykyä tutkimalla mm. seuraavia asioita

• käsien ja jalkojen hallinta
  • näkökyky
  • tarkkaavaisuuden ja havainnoimisen häiriöt
  • hahmottamisen häiriöt
  • tiedon käsittelyn nopeus
  • väsyvyys
  • kuormitusalttius.

Sairastunut, tai joissakin tapauksissa hänen omaisensa, voi hakea invalideille myönnettävää autoveronpalautusta. Tiedustelut: www.tulli.fi

Liikunta

Aivoverenkiertohäiriön jälkeen pitää ottaa huomioon monta asiaa, ennen kuin rasittaa itseään tai aloittaa liikunnan harrastamisen. Oma lääkäri antaa luvan rasituksen lisäämiseen. Fysioterapeutti ohjaa tarpeen mukaan liikunnan alkuun.

Sairastumisen jälkeen voi löytää uusia tapoja liikkua. Sairastuminen ja toipuminen huonontavat yleiskuntoa, joten pienikin liikunta on hyväksi. Monissa kunnissa ja AVH-yhdistyksissä on erityisliikuntaryhmä. Niihin voivat osallistua huonomminkin liikkuvat.

Hyviä liikuntamuotoja ovat mm. kävely, kuntopyöräily, pallopelilt, golf, hiihto, uinti ja allasvoimistelu, venyttely ja kuntosaliharjoittelu.

Ennen uimisen ja pyöräilyn aloittamista kannattaa keskustella lääkärin tai fysioterapeutin kanssa. Molemmat lajit vaativat hyvää tasapainon ja raajojen hallintaa. Uintitaidon on voinut sairauden takia menettää.

Tutustu Aivoliiton liikuntasivuihin.

Alkoholin käyttö

Aivoverenkiertohäiriön jälkeen runsas alkoholinkäyttö on erityisen haitallista. Sairastuneen verenkierto ja hermosto ovat olleet kovassa rasituksessa. Runsas alkoholinkäyttö voi lisätä niiden vaurioita.

Alkoholia kohtuullisesti käyttävän pitää huomioida, miten alkoholi vaikuttaa muuttuneeseen liikuntakykyyn ja lääkkeiden kanssa. Lääkärin kanssa kannattaa keskustella, voiko omien lääkkeiden kanssa nauttia alkoholia ollenkaan.

Alkoholi aiheuttaa erityisesti tasapaino-ongelmista kärsiville kaatumisriskin. Kaatumisesta voi seurata vammoja, jotka haittaavat aivoverenkiertohäiriöstä kuntoutumista.