14.9.2022

Äidin ruokavalio raskauden aikana voi näkyä lapsen kehityksessä vielä päiväkoti-iässä

Monipuolista ja terveellistä ruokavaliota raskauden aikana noudattavat äidit voivat suotuisasti vaikuttaa lapsensa kehitykseen. Vastaavasti epäterveellinen ruokavalio saattaa hidastaa lapsen hermoston kehitystä.

Erityisesti runsas hedelmien, kasvisten ja kalan syöminen ja muutenkin terveellinen ruokavalio raskauden loppukolmanneksella liittyi parempiin tuloksiin hermoston kehitystä mittaavissa arvioinneissa. Yhteydet havaittiin lasten ollessa 1-, 2-, ja 3,5-vuotiaita.

Arviot olivat heikompia lapsilla, joiden äitien ruokavaliot olivat sisältäneet paljon teollisesti prosessoituja ruokia ja elintarvikkeita. Myös runsas porsaanlihan syöminen raskauden aikana liittyi heikompiin tuloksiin, mutta tältä osin havainnot olivat hyvin epävarmoja ja pitää varmistaa lisätutkimuksissa.

Havainnot vahvistavat näyttöä monipuolisen ja terveellisen ruokavalion hyödyistä raskauden aikana, mutta ruokavalion lisäksi muutkin seikat ovat voineet vaikuttaa tuloksiin. Terveellistä ruokavaliota noudattavat ovat usein muutenkin terveystietoisia, mikä saattaa selittää osan tuloksista.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Suomalaissuositusten mukainen raskausajan ruokavalio ei juurikaan eroa normaalista suositellusta ruokavaliosta, joka sisältää runsaasti täysjyväviljatuotteita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä sekä kalaa 2–3 kertaa viikossa. Maitotuotteista suositaan rasvattomia ja vähärasvaisia tuotteita tai täydennettyjä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Rasvoista suositellaan kasviöljyjä ja niistä tehtyjä kasvirasvalevitteitä. Runsaasti suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa sisältävien ruoka-aineiden käyttöä on hyvä välttää.

Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Clinical Nutrition 2022;DOI:10.1093/ajcn/nqac206)