9.10.2020

Aivojen asialla -tunnustuspalkinto Kansalaisopistojen liitolle

Aivoliitto ry:n Aivojen asialla -tunnustuspalkinnon saa vuonna 2020 Kansalaisopistojen liitto ry (KoL). Kansalaisopistojen liitto on mahdollistanut Juttu-tupa-kurssien järjestämisen henkilöille, joilla on aikuisiän kielellinen häiriö, afasia. Tunnustus luovutetaan Puhevammaisten viikolla 9.10.2020.

Aivoliitto kiittää Kansalaisopistojen liittoa hyvästä yhteistyöstä Juttu-tupa-kurssien toiminnan laajentamiseksi ja kehittämiseksi. Juttu-tuvissa toteutuu hyvin KoL:n ajatus uuden oppimisen ilosta ja tavoitteesta tasa-arvoiseen itsensä kehittämiseen. Opistot ympäri Suomen tarjoavat tällä hetkellä lähes neljällesadalle juttutupalaiselle kokemuksen siitä, että kommunikoinnin haasteista huolimatta he ovat osa yhteiskuntaa ja pääsevät harrastamaan siellä, missä kaikki muutkin kokoontuvat.

”Vaikka jokaisella Juttu-tupa-kurssia järjestävällä opistolla on omia käytänteitään, niin KoL:n toiminnanjohtajan Jaana Nuottasen antama kokonaiskuva opistojen tilanteesta on auttanut meitä Aivoliitossa kehittämään Juttu-tupa-toimintaa realistisen näkökulman pohjalta”, Pirjo Laine Aivoliiton Juttu-tupa-verkoston vastaava suunnittelija toteaa.

Juttu-tuvat ovat olleet osa opistojen kurssivalikoimaa yli kymmenen vuoden ajan. Toiminta lähti liikkeelle kolmesta kurssista ja on vuosien saatossa kasvanut Suomen laajuiseksi kymmenien kurssien verkostoksi.

Aivojen asialla -tunnustuspalkinto jaossa kahdeksatta kertaa

Aivoliitto ry myöntää vuosittain Aivojen asialla -tunnustuspalkinnon henkilölle, työryhmälle tai teolle, joka edistää merkittävästi joko aivoterveyttä tai puheen ja kielen ja aivoverenkiertohäiriöiden hoitoa ja kuntoutusta.

Aivojen asialla -palkinnon ovat aikaisempina vuosina saaneet Seinäjoen keskussairaalan neurologian toimintayksikkö vuonna 2015 ja Niilo Mäki Instituutti vuonna 2016. Vuonna 2017 juhlittiin 40-vuotiasta Aivoliittoa, jonka kunniaksi palkinto jaettiin neljä kertaa. Palkinnon saivat ET-lehti, Suomen Puheterapeuttiliitto, toimittaja Kaj Kunnas ja eduskunnan AVH-ryhmä. Vuonna 2018 palkinnon sai Pikku Kakkonen ja vuonna 2019 Heureka.

Lisätietoja: