17.2.2021

Aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden koronavirusrokotteet

PÄIVITETTY 22.3.

THL on perjantaina 5.2.2021 julkaissut priorisointilistan, jonka perusteella määräytyy, missä järjestyksessä koronavirusrokotteita tarjotaan eri taustasairauksia sairastaville alle 70-vuotiaille eli koronavirustaudin riskiryhmille. Taustasairaudet on jaettu listalla kahteen ryhmään sen mukaan, missä määrin sairaus altistaa vakavalle koronavirustaudille. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat vakavalle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistavat sairaudet ja toiseen vakavalle koronavirustaudille altistavat sairaudet. Näistä ryhmistä koronarokotetta tarjotaan ensin ryhmälle 1 ja sen jälkeen ryhmälle 2.

Ryhmään 2 kuuluu THL:n listauksen mukaan ”Hengitystä haittaava neurologinen sairaus tai tila”. Kyseisellä termillä tarkoitetaan tässä yhteydessä myös aivoinfarktin tai aivoverenvuodon sairastaneita henkilöitä silloin, kun sairaudet haittaavat hengitystä. Mikäli sinulla on kysyttävää koronarokotuksiin liittyen (esimerkiksi kuulutko riskiryhmään), ota yhteyttä hoitavaan lääkäriisi tai omaan terveyskeskukseen. Ohimenevän aivoverenkiertohäiriön eli TIA:n sairastaneet eivät kuitenkaan automaattisesti kuulu tähän riskiryhmään.

Suomen koronarokotestrategian mukaisesti rokotetta tarjotaan maksutta kaikille, jotka haluavat ottaa rokotteen. Kunnat järjestävät koronarokotukset ja tiedottavat asukkailleen, missä ja milloin rokotuksen voi ottaa. Rokotusvuorosi lähestyessä saat tarvittaessa tarkempia tietoja omasta terveyskeskuksestasi tai työterveyshuollosta.

Tiedon siitä, mitä ryhmää milloinkin rokotetaan, saa seuraamalla oman kunnan viestintää esimerkiksi verkkosivuilla ja paikallislehdissä. Oma rokotusvuoro ei voi mennä ohi, sillä jokaisen ryhmän rokotukset jatkuvat niin pitkään, kuin rokotuksille on tarvetta.

Koronarokotteesta ei tiedetä olevan yhteisvaikutuksia Marevanin, ASA, tms. kanssa. AVH:n sairastaneet voivat ottaa minkä tahansa rokotteen, myös Astra Zenecan.

Tähänastisen tiedon valossa rokote ei lisää sairastumista aivoverenkiertohäiriöihin. Yksittäisiä tapauksia, jossa rokotteen jälkeen on tullut AVH on, koska rokotukset painottuvat toistaiseksi ikäihmisiin ja perussairaisiin, joiden AVH-riski on muutenkin suuri. Suomessa AVH:n sairastaa lähes 25 000 henkilöä vuodessa, joten olisi tilastollinen ihme, että massarokotusten ajan hetkellä ei olisi samanaikaisesti sairastuneita. Mutta rokotteen voi tämän osalta ottaa huoletta.

THL:n verkkosivuilta löydät tietoa rokotusjärjestykseen ja riskiryhmien koronarokotusten järjestykseen liittyen:

Rokotusjärjestys ja covid 19 -taudin riskiryhmät

Riskiryhmien koronarokotusten priorisointijärjestys