15.12.2022

Tavoitteena neurokirjon ihmisen yhdenvertaisuus – ADHD-liitto, Aivoliitto ja Autismiliitto yhdessä kohti eduskuntavaaleja

ADHD-liitto, Aivoliitto ja Autismiliitto vahvistavat yhteistä vaikuttamistyötään ja ovat laatineet yhdessä vaalitavoitteet kevään 2023 eduskuntavaaleja varten neurokirjon ihmisten yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

Arviolta noin 10 %:lla väestöstä on kehityksellisiä neuropsykiatrisia häiriöitä, kuten adhd, autismikirjo, Tourette ja kehityksellinen kielihäiriö eli kyseessä on varsin iso kohderyhmä mukaan lukien neurokirjon henkilöiden perheet ja läheiset.

Nykytilanteessa neurokirjon lapset, nuoret, perheet ja aikuiset jäävät usein väliinputoajiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä, koulussa, opiskelussa tai työelämässä. Tuen tarpeita ei usein tunnisteta oikea-aikaisesti ja tuen polut ovat hajanaisia ja sattumanvaraisia. ADHD-liiton, Aivoliiton ja Autismiliiton yhteisen eduskuntavaalikampanjan tavoitteet kumpuavat näiden haasteiden tunnistamisesta ja näkyväksi tekemisestä.

Yhteiset vaalitavoitteemme kevään 2023 eduskuntavaaleihin ovat:

1. Yhdenvertainen ja kaikille sopiva koulu
  2. Yhdenvertainen ja kaikille sopiva työelämä
  3. Kokonaisvaltainen neurokirjon toimenpideohjelma

Kullekin tavoitteelle on määritelty tarkemmat toimenpide-ehdotukset. Tutustu tavoitteisiin ja toimenpide-ehdotuksiin kokonaisuudessaan:
Lataa pdf

ADHD-liiton, Aivoliiton ja Autismiliiton yhteinen vaalikampanja huipentuu sosiaalisessa mediassa 6.3. lähtien. Pidä siis silmällä sosiaalisen median kanaviamme ja tule mukaan vaalikampanjaan!