1.10.2020

Hyvä fyysinen kunto yhteydessä pienempiin verisuonitautiriskeihin jo lapsuudessa

Liikunta ja fyysisesti aktiivinen elämäntapa tunnetusti pienentävät sydän- ja verisuonitautien vaaraa aikuisilla, mutta sama näyttäisi pätevän myös lapsiin ja nuoriin.

Tieto käy ilmi 55 tutkimusta ja 37 000 lasta ja nuorta kattavasta meta-analyysitutkimuksesta, joka julkaistiin JAMA Pediatrics -lehdessä.

Tulosten perusteella hyvä fyysinen kunto 3–18-vuotiaana liittyi alhaisempaan painoindeksiin, parempiin kolesterolitasoihin ja insuliiniaineenvaihduntaan sekä vähäisempiin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin. Myös fyysisen kunnon parantuminen näkyi riskitekijöiden vähentymisenä myöhemmin elämässä.

Tutkimusten seuranta-ajat vaihtelivat, minkä lisäksi osa yhteyksistä heikkeni vuosien varrella, joten tuloksia kannattaa tulkita varoen. Ne viittaavat kuitenkin siihen, että lapsuudessa ja nuorena omaksuttu fyysisesti aktiivinen elämäntapa voi auttaa välttymään sydän- ja verisuonitaudeilta myöhemmin elämässä.

Uutispalvelu Duodecim
(JAMA Pediatrics 2020;DOI:10.1001/jamapediatrics.2020.2400)