26.1.2021

Koronavirusinfektio altistaa aivoverenkiertohäiriöille

Koronavirustartunnan saaneet sairastuvat ja menehtyvät aivoverenkiertohäiriöihin selvästi muita potilaita todennäköisemmin. Tuoreen selvityksen havainnot vahvistavat aiempia samansuuntaisia tuloksia. Tutkimuksessa analysoitiin 18 tutkimuksen ja 68 000 potilaan tiedot.

Koronavirusinfektion saaneista 1,3 prosenttia tarvitsi sairaalahoitoa aivoverenkiertohäiriön, 1,1 prosenttia aivoinfarktin ja 0,2 prosenttia aivoverenvuodon takia.

Kun koronapotilaita verrattiin muihin, heidän riskinsä sairastua aivoinfarktiin tai tuntemattomasta syystä johtuvaan aivoverenkiertohäiriöön oli lähes neljä kertaa suurempi. Tämä todettiin verrattuna nykypäivän verrokkeihin sekä vanhempiin potilasaineistoihin. Sairaalahoitoa tarvinneet koronapotilaat menehtyivät aivoinfarktiin lähes kuusi kertaa muita aivoinfarktipotilaita todennäköisemmin, vaikka saivat yhtä hyvää hoitoa.

Kuten monissa muissakin tutkimuksissa on havaittu, koronavirusinfektion saaneissa oli diabetesta potevia selvästi tavallista enemmän. Tämä saattaa olla yksi syy suuremmille sairastumisriskeille. Keskeisin syy on todennäköisesti kuitenkin koronavirusinfektioon liittyvä veritulppariski. Veritulpat ja niistä aivojen verisuoniin kulkeutuvat hyytymät ovat aivoverenkiertohäiriöiden tunnettu riskitekijä.

Tutkimus julkaistiin Annals of Neurology -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim
(Annals of Neurology 2021;DOI:10.1002/ana.25967)