28.6.2021

Luonnon hyvinvointivaikutukset esillä Haltian uudessa Lataa aivosi luonnossa -näyttelyssä

Luonto hoitaa meitä ihmisiä tutkitusti monin tavoin; aistimme kohentuvat, verenpaine laskee, aivot voivat paremmin, vastustuskykymme voimistuu ja jo pelkkä metsäilman hengittäminen edistää terveyttämme. Haltian uusi näyttely ”Lataa aivosi luonnossa” vie polulle luonnon hyvinvointivaikutusten ääreen.

Vappuna 2021 Suomen luonto- ja retkeilykeskus Haltiaan avattu uusi Lataa aivosi luonnossa -näyttely tutustuttaa luonnon terveysvaikutuksiin ja antaa ideoita niistä nauttimiseen aiempaa tietoisemmin. Näyttelykokonaisuus on toteutettu yhdessä Aivoliiton ja Folkhälsanin kanssa.

”Haltian tämän vuoden teema on luonnon hyvinvointivaikutukset”, kertoo Haltian johtaja Tom Selänniemi.

Näyttelykokonaisuus on luotu moniaistilliseksi kokemukseksi. Näyttelyssä virittyvät niin ääni, kuulo, tunto kuin hajuaistikin. Näyttelypolulla päästään muun muassa sienestämään, tutustumaan omaan mielenmaisemaa, aistimaan luonnon tuoksuja, lähtemään oikealle luontopolulle sekä kaiken tämän kautta ymmärtämään, miten kokonaisvaltaisesti luonto meitä oikeastaan helliikään.

Osallistavien osioiden kautta välittyy tietoa siitä, miten luonto vaikuttaa ihmisiin. Näyttely antaa tiedon lisäksi vinkkejä ja inspiraatiota siihen, kuinka jokainen meistä voi esimerkiksi aktivoida aistejaan luonnossa aiempaa tiedostavammin.

”Aivot kannattaa altistaa säännöllisesti luonnolle, sillä sen myönteiset terveysvaikutukset on mahdollista kerätä helposti. Parikymmentä minuuttia metsässä laskee verenpainetta ja jo viisi minuuttia riittää kohottamaan mielialaa”, toteaa Aivoliiton yhteisömanageri Sanna Reuna.

Kierroksen päätteeksi voi Haltian ulko-ovelta suunnata suoraan läheiselle Maahisenkierroksen luontopolulle (2 km) mietiskelemään näyttelyn antia ja siellä saatuja tietoja sekä vinkkejä. Kesällä 2021 avattava luontopolku kulkee Nuuksion järviylängön komeassa maastossa kauniin, kallioisen vanhan metsän keskellä. Kyseessä on esteetön reitti, joka on kuljettavissa myös lastenrattaiden sekä pyörätuolin kanssa. Reitti huipentuu esteettömälle näköalalavalle, josta on kauaskantoinen näkymä Nuuksion Pitkäjärvelle.

”Folkhälsan haluaa panostaa terveyttä edistäviin ympäristöihin", kertoo Folkhälsanin hallintojohtaja Niklas Talling. ”Haluamme myös vahvistaa yhteistyötämme muiden toimijoiden kanssa, joten olemme erittäin iloisia voidessamme olla osana toteuttamassa Lataa aivosi luonnossa -näyttelyä.”

Lataa aivosi luonnossa -näyttely on avoinna 31.3.2022 asti. Haltian näyttelyt ovat avoinna ti-su 10 - 18, kuten myös asiakaspalvelu, retkineuvonta, varustevuokraus ja luontomyymälä.

Ravintola Haltia avoinna ti-su 11 - 18.

Tutustu lisää näyttelyyn: https://haltia.com/portfolio-item/lataa-aivosi-luonnossa/

Tutustu Haltiaan: https://haltia.com/