2.12.2020

Sinulla on oikeus käyttää verkkopalveluita mahdollisimman helposti

Sinulla on laillinen oikeus käyttää julkisen sektorin verkkopalveluita mahdollisimman helposti ja ymmärrettävästi eli saavutettavasti. Saavutettavan verkkopalvelun tavoitteena on yhdenvertaisuus. Tavoitteena on, että palveluita pystyy käyttämään rajoitteista huolimatta.

Digipalvelulaki velvoitti kaikkia julkisen sektorin toimijoita tekemään verkkosivuistaan saavutettavuusvaatimusten mukaiset syyskuun 2020 loppuun mennessä. Julkisilla palveluilla tarkoitetaan esimerkiksi Kelan, kotikuntasi tai -kaupunkisi, verottajan sekä myös järjestöjen, kuten Aivoliiton, verkkopalveluita.

Mikä on saavutettava verkkopalvelu?

Saavutettavia verkkopalveluita on helppo käyttää ja ymmärtää. Esimerkkejä, mitä saavutettavuudella tarkoitetaan:

• verkkosivuston tekstiä pystyy lukemaan selkeästi ja helposti
  • videoissa on tekstitys tai niiden yhteydessä on videota vastaava tekstisisältö
  • verkkosivustoa pystyy käyttämään pelkällä näppäimistöllä
  • oman sijainnin verkkosivuilla pystyy hahmottamaan, kun sivustoa käyttää
  • ruudunlukuohjelma pystyy lukemaan verkkosivujen sisältöä
  • sivuilla olevia lomakkeita pystyy täyttämään helposti

Lue lisää oikeuksistasi saavutettavaan verkkopalveluun Aluehallintoviraston selkokieliseltä Käyttäjän oikeudet -sivuilta.

Saavutettavuusvaatimukset koskevat myös yksityistä sektoria sekä esimerkiksi mobiilisovelluksia. Kaikki saavutettavuusvaatimukset eivät tule kerralla voimaan, vaan palveluissa tai sisällöissä on siirtymäaikoja. Tutustu eri siirtymäaikoihin Aluehallintoviraston sivuilla.

Kuinka olemme mielestäsi onnistuneet?

Kehitysvammaliiton asiantuntijat toteuttivat saavutettavuusarvioinnin verkkosivuistamme vuonna 2020. Arvioinnin perusteella sivustollemme tehtiin kehitystoimenpiteitä. Teemme saavutettavuuden eteen jatkuvaa kehitystyötä.

Saavutettavuusvaatimusten valtakunnallisesta neuvonnasta ja valvonnasta vastaa Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Lisätietoja löydät verkkosivustolta saavutettavuusvaatimukset.fi.