Hakeminen ja rahoitus Kela

Aivoliiton sopeutumisvalmennuskurssit ja kuntoutuskurssit järjestetään Kelan kuntoutuksena ja niihin haetaan Kelan kautta, Kelan hakulomakkeella ja tarvittavilla liitteillä. Miten kuntoutuskurssille haetaan, riippuu kuntoutukseen hakevan henkilön asuinpaikkakunnasta.

Kuntoutukseen hakevat henkilöt, jotka asuvat Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä, Varsinais-Suomen (Tyks) sairaanhoitopiirissä, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä, Pohjois-Pohjanmaan (Oys) sairaanhoitopiirissä tai Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä (Eksote) kuuluvat osaksi Kelan kokeilua AVH-kuntoutuksen päätössuosituksesta. Heidän kohdallaan terveydenhuolto arvioi ensin AVH-kuntoutuskurssin tarpeellisuuden ja kuntoutuksen oikea-aikaisuuden, jonka jälkeen terveydenhuolto yhdessä asiakkaan kanssa täyttää Kelan AVH-kuntoutuksen päätössuositus- ja hakemuslomakkeen ja lähettää sen liitteineen Kelaan suojatulla sähköpostilla.

Muilla alueilla asuvat henkilöt hakevat AVH-kuntoutuskurssille Kelan hakulomakkeella KU 132 (harkinnanvarainen) tai KU 104 (vaativa lääkinnällinen kuntoutus), jonka liitteeksi tarvitaan lääkärin suositus kurssille.

Molemmissa tapauksissa lomakkeet palautetaan Kelaan.

Kelan kurssit ovat sinulle maksuttomia. Kela korvaa kaikilla kursseilla osallistujien matkat omavastuuosuuden ylittävältä osalta. Korvaus suoritetaan halvimman matkustustavan mukaan (julkinen liikenne). Omavastuuosuus yhdensuuntaiselta matkalta on 25 euroa (vuonna 2020). Jos sinulla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, tilaa taksi oman alueesi tilausnumerosta.
Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaasi.

Lisätietoa matkakorvauksesta Kelan sivuilta