Tuetut lomat

Tuetut lomat ovat sosiaalista lomatoimintaa, jota Aivoliitto järjestää yhteistyössä Maaseudun Terveys ja Lomahuollon (MTLH) kanssa. Lomat toteutetaan Veikkauksen tuella.

Loman omavastuuosuus on 20 €/vrk aikuisilta ja 17 vuotta täyttäneiltä. Alle 17-vuotiailta ei peritä omavastuuta. Matkat lomapaikoille ja takaisin kustantaa jokainen lomalainen itse. Lomiin sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa tai perhehuoneessa, kylpylähotelleissa lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö, yleinen vapaa-ajan ohjelma ja ryhmän ohjelma. Perhelomilla on järjestetty 1–3-vuotiaiden lastenhoito.

Sähköisen lomahakemuksen voi täyttää osoitteessa www.mtlh.fi, josta voit myös tulostaa paperisen hakukaavakkeen. Hakukaavakkeita voi pyytää myös Aivoliitosta.

Lomat soveltuvat myös pyörätuolia käyttäville ja vaikeavammaisille, ellei toisin ole mainittu. Mikäli lomalainen tarvitsee henkilökohtaista apua päivittäisissä toiminnoissa, tulee hänellä olla oma avustaja mukana. Poikkeuksena apua tarvitsevien lomat, jolloin avustusta on saatavilla lomapaikassa. Ilmoita avun tarpeesta hakiessasi apua tarvitsevien lomille.

Valintaperusteet

Lomatuen myöntämiseen vaikuttavat huollettavien lasten määrä, sosiaaliset, terveydelliset ja taloudelliset seikat. Perustele hakemuksesi hyvin. MTLH valitsee lomalaiset. Kielteisestä päätöksestä ei ilmoiteta erikseen.

Vakuutukset

Lomalaisten on itse huolehdittava vapaa-ajan vakuutuksista. Lomalaisia ei ole järjestöjen taholta vakuutettu tapaturmien varalta.

Elämyksiä luonnosta -lomat

Aivoliiton Elämyksiä luonnosta -lomat on tarkoitettu AVH:n sairastaneille ja henkilöille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö. Elämyksiä luonnosta -lomilla harrastetaan luontoaktiviteetteja, esimerkiksi patikointia, melontaa, hiihtämistä tai luontokuvausta. Esteettömyys on huomioitu toiminnassa.

Voimaa vertaisuudesta -lomat

Voimaa vertaisuudesta -lomien tavoitteena on, että lomalaiset virkistyvät, tapaavat toisia samassa tilanteessa olevia sekä saavat vertaistuen ja lomaohjelman kautta voimavaroja arkeen. Lomalla on mahdollisuus osallistua ohjattuihin toimintatuokioihin oman jaksamisen ja toimintakyvyn mukaisesti.

Lapsiperheiden erityislomilla ohjelma sisältää perheenjäsenten yhteistä tekemistä, eri-ikäisille lapsille suunnattua toimintaa, vanhemmille suunnattuja ryhmäkeskusteluja sekä mahdollisuuden lapsiparkkiin perheen 1-3 v. lapsille.

Apua tarvitsevien lomilla lomapaikasta on saatavilla yleisavustusta siirtymisissä, ruokailuissa ja saunottamisessa. Apua tarvitsevienkin lomilla kokonaisvaltaisempaa avustusta (esim. vessakäynnit,
pukeminen) tarvitsevilla tulee olla lomalla oma avustaja mukana. Ilmoita avuntarpeestasi hakemuksessasi. Voimaa vertaisuudesta -lomilla on pääsääntöisesti mukana vertaislomaohjaaja, ei Aivoliiton palkattua henkilöstöä.

Lisätietoja

Aivoliiton järjestösuunnittelija Johannes Hietala, p. 040 543 7289, Enable JavaScript to view protected content. sekä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto, p. 010 219 3460 tai Enable JavaScript to view protected content..

Aiheeseen liittyvät