Tuetut lomat

Tuetut lomat ovat STEAn tukemaa sosiaalista lomatoimintaa, jota Aivoliitto järjestää yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuollon (MTLH) kanssa. Tutustu lomatarjontaan.

Voit kysyä lomista myös paikallisyhdistyksiltä. Omavastuuosuus on 20 €/vrk/hlö aikuisilta ja 17 vuotta täyttäneiltä. Alle 17-vuotiailta ei peritä omavastuuta. Lomalainen kustantaa matkat lomakohteisiin. Tuettu loma sisältää täysihoidon (aamiainen, lounas ja päivällinen, perhelomilla lapsille iltapala), majoituksen jaetuissa 2 hengen huoneissa tai perhekoon mukaisissa huoneissa/huoneistoissa sekä ryhmälle suunnatun lomaohjelman. Perhelomilla 1-3 vuotiaiden lastenhoito (4 x 2h).

Hakeminen

Aivoliiton lomille haetaan sähköisesti. Voit käyttää myös MTLH:n hakukaavaketta. Saat niitä Aivoliiton keskustoimistosta ja aluetoimistoista. Kaavakkeita voi tulostaa verkko-osoitteesta www.mtlh.fi.

Hakuaika lomille päättyy kolme kuukautta ennen loman alkua. Mikäli lomalainen tarvitsee henkilökohtaista apua päivittäisissä toiminnoissa, tulee hänellä olla oma avustaja mukana, pois lukien apua tarvitsevien lomat, joissa lomapaikasta on saatavilla yleisavustusta esim. siirtymisissä, ruokailuissa ja saunottamisessa. Avun tarpeesta tulee ilmoittaa hakemuksessa. Tukihenkilö voi olla perheenjäsen tai ystävä, ja hän täyttää oman lomatukihakemuksen. Puolisot hakevat yhteisellä hakemuksella, muut aikuishakijat täyttävät oman lomatukihakemuksen.

Valintaperusteet

Muistathan perustella hakemuksessasi lomatuen tarpeesi hyvin sekä kuvailla etenkin Elämyksiä luonnosta -lomille hakiessasi toimintakykyäsi: hakemuksesta tulee käydä ilmi käytössä olevat apuvälineet, mahdolliset toimintakyvyn rajoitteet ja se miksi haet Elämyksiä luonnosta -lomalle.

MTLH valitsee lomalaiset perusteluiden perusteella. Kielteisestä päätöksestä ei ilmoiteta erikseen.

Vakuutukset

Lomalaisten on itse huolehdittava vapaa-ajan vakuutuksista. Lomalaisia ei ole järjestöjen taholta vakuutettu tapaturmien varalta.

Elämyksiä luonnosta -lomat

Elämyksiä luonnosta lomilla edistetään pitkäaikaissairaiden ja vammaisten ihmisten mahdollisuuksia toimia ja harrastaa erilaisia luontoaktiviteetteja. Elämyksiä luonnosta -lomat on suunnattu neurologisen vamman tai sairauden saaneille henkilöille, jotka haluavat lomallaan harrastaa luontoaktiviteetteja. Lomilla on esim. patikoitu, melottu (SUP laudoilla, kajakeilla ja kanooteilla), hiihdetty, kalastettu ja lumikenkäilty. Esteettömyys on huomioitu toiminnassa. Lomalaisten käytössä on tarpeen mukaan liikkumisen apuvälineitä, kuten maastopyörätuoleja ja hiihtoahkioita. Huom! Lomalla on vähemmän sisäaktiviteetteja.

Lisätietoja

Aivoliiton järjestösuunnittelija Johannes Hietala, p. 040 543 7289, Enable JavaScript to view protected content. sekä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto, p. 010 219 3460 tai Enable JavaScript to view protected content..

Aiheeseen liittyvät