13.4.2021

Kelan kokeilu AVH kuntoutuksen päätössuosituksesta laajenee

Kuntoutuksen päätössuositusta on kokeiltu aivoverenkiertohäiriön (AVH) sairastaneille asiakkaille suunnatuilla kuntoutuskursseilla Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä. Nyt kokeilu laajenee neljään muuhun sairaanhoitopiiriin.

Kuntoutuksen päätössuositusta AVH-kuntoutuksessa on kokeiltu 1.1.2021 alkaen Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä. Kokeilu laajenee nyt Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriin (Eksote), Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin (Tyks), Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriin sekä Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri (Oys).

Päätössuosituksessa:

1. Terveydenhuolto arvioi ensin AVH-kurssin tarpeellisuuden ja kuntoutuksen oikea-aikaisuuden.
  2. Terveydenhuolto ja asiakas täyttävät yhdessä kuntoutuksen päätössuositus- ja hakemuslomakkeen ja lähettävät sen liitteineen Kelaan suojatulla sähköpostilla.
  3. Kela tekee kuntoutuspäätöksen suosituksen perusteella.

Päätössuositusta kokeillaan seuraavissa kuntoutuskursseissa:

• Aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden aikuisten kuntoutuskurssi on tarkoitettu henkilölle, jolla sairauden jälkeen oireet voivat olla monitahoiset ja joihin hän saa tukea kurssilla.
  • Kommunikaatiokurssi on tarkoitettu henkilöille, joilla on aivoverenkiertohäiriön seurauksena keskivaikea tai vaikea afasia ja hän tarvitsee erityistä tukea kommunikoinnin harjoittamiseen.
  • Kävelykuntoutuskurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka tarvitsevat tukea kuntoutumiseensa erityisesti kävelyn osalta.
  • Kädenkäytön kuntoutuskurssi soveltuu henkilölle, joka tarvitsee erityisesti tukea käden toiminnan harjoittamiseen.

Kokeilun tarkoituksena on varmistaa asiakkaiden oikea-aikainen kuntoutus ja asiakaskokemuksen kehittäminen. Kokeilu tuottaa tietoa kuntoutuksen päätössuositusprosessin onnistumisesta ja kehittämistarpeista.

Tutustu Aivoliiton järjestämiin AVH-kuntoutuskursseihin ja hae mukaan

AVH kuntoutuksen päätössuositus- ja hakemuslomake