Tulppa-kuntoutus

Tulppa-kuntoutus on tarkoitettu aivoverenkiertohäiriön (AVH) sairastaneille, TIA:n kokeneille, sepelvaltimotautia tai tyypin 2 diabetesta sairastaville sekä henkilöille, joilla on kohonnut riski sairastua valtimotauteihin. Tulppa-kuntoutusta toteutetaan pienryhmässä, jossa ohjaajina toimivat terveyden- tai sairaanhoitaja ja fysioterapeutti sekä usein myös koulutettu vertaisohjaaja paikallisyhdistyksestä. Ryhmällä on 8-10 viikoittaista kokoontumiskertaa ja kaksi seurantatapaamista (6 ja 12 kk).

Tulppa-ryhmässä saat tukea ja työkaluja sairauden kanssa elämiseen, jotta voit pitää hyvää huolta itsestäsi. Ryhmän tuki, omien voimavarojen löytyminen ja vahvistuminen auttavat sinua sopeutumaan sairauteen. Saat tietoa sairaudesta, innostusta ja varmuutta liikkumiseen, käytännön vinkkejä terveelliseen syömiseen ja tukea omahoidon solmukohtiin. Ohjaus on käytännönläheistä ja perustuu ryhmäläisten kokemuksien hyödyntämiseen.

Tulppa-kuntoutus on käytössä useimpien sairaanhoitopiirien alueella. Jos kiinnostuit kuntoutuksesta omalla paikkakunnallasi, ota yhteyttä terveyskeskukseesi ja tiedustele, järjestetäänkö siellä Tulppa-kuntoutusta

Lisätietoja: www.tulppakuntoutus.fi

Tietoa Tulpasta terveydenhoitoalan ammattilaisille.

Kuva: Yksi elämä /Sydänliitto / Johannes Romppanen

Tulppa-kuntoutus sairaanhoitopiireissä

Tulppa-kuntoutus on käytössä useimpien sairaanhoitopiirien alueella ja Tulppa-ohjaajiksi on koulutettu yli 1000 terveydenhuollon ammattilaista. Katso kartta klikkaamalla tiedostoa.

Aiheeseen liittyvät