Tulppa: tietoa ammattilaiselle

Tulppa-kuntoutus tarjoaa valmiin ryhmänohjauksen mallin ja materiaalin. Se on kehitetty kuntoutuksen järjestämiseen perusterveydenhuollossa. Tulppa-kuntoutus lisää kuntoutusmahdollisuuksia lähellä arkea. Se on tarkoitettu aivoverenkiertohäiriön (AVH) sairastaneille, TIA:n kokeneille, sepelvaltimotautia tai tyypin 2 diabetesta sairastaville sekä henkilöille, joilla on kohonnut riski sairastua valtimotauteihin.

Tulppa-kuntoutuksen tavoitteena on kuntoutujalähtöisesti löytää keinoja omahoitoon sekä sairauden kanssa elämiseen. Ryhmän tuki sekä omien voimavarojen löytyminen ja vahvistuminen auttavat sairauteen sopeutumisessa. Ryhmässä tapahtuva kuntoutus toteutetaan yleensä perusterveydenhuollossa.

Ehdota asiakkaallesi Tulppa-kuntoutusta, jos sellaista paikkakunnallasi on. Jos olet kiinnostunut kehittämään omaa ammatillista osaamistasi, voit itse osallistua Tulppa-ohjaajakoulutukseen.

Tulppa-kuntoutuksessa hyödynnetään Kuntoutujan työkirjaa. Kirjan tehtävät ohjaavat kuntoutujaa pohtimaan omahoitoa ja sen rytmittämistä arkeen. Työkirjan voi tilata Aivoliiton verkkokaupasta. Kirjan hinta on 5 €.

Lisätietoja: www.tulppakuntoutus.fi

Tietoa Tulppa-kuntoutuksesta sairastuneelle.

Kuva: Yksi elämä / Sydänliitto / Johannes Romppanen
Tulppa-mallia on kehitetty Veikkauksen tuella, osana Yksi elämä -terveystalkoita.

Vieraile sivulla: www.yksielama.fi

Tulppa-kuntoutus pähkinänkuoressa

Lue lisää Tulppa-kuntoutuksen käytännöistä ja sisällöistä.

Tulppa-kuntoutus sairaanhoitopiireissä

Tulppa-kuntoutus on käytössä useimpien sairaanhoitopiirien alueilla ja Tulppa-ohjaajiksi on koulutettu yli 1000 terveydenhuollon ammattilaista. Katso kartta klikkaamalla tiedostoa.

Aiheeseen liittyvät