Tarjoamme vertaistukea AVH:n sairastaneille ja omaisille

Vertaistuki auttaa sairastunutta ja läheistä muodostamaan käsitystä siitä uudesta elämää muuttavasta tilanteesta, mihin ihminen on joutunut. Kiteytettynä se on läsnäolon, valon ja toivon tuomista ihmistä ahdistavaan tilanteeseen.

Aivoliitossa vertaistukea tarjotaan monella tapaa

Henkilökohtainen vertaistuki

Voit hakea henkilökohtaista vertaistukea Aivoliiton vertaistukihenkilövälityksen kautta koko Suomen alueelta. Vertaistukihenkilöt ovat koulutettuja ja vaitiolovelvollisia henkilöitä.

Vertaistukea ryhmistä

Lähellä sinua toimii Aivoliiton jäsenyhdistysten ryhmiä, kerhoja ja liikuntaryhmiä. Näistä ryhmistä saat tietoa täältä.

Vertaistukea verkosta

Aivoliiton vertaistukichat toimii Tukinetissä. Chatiin voit osallistua anonyymisti. Chatissa on vetäjinä kaksi koulutettua vertaistukijaa ja usein myös terveys- ja sosiaalipuolen ammattilainen vastaamassa kysymyksiin.

Verkkokeskusteluissa tarjoamme tukea sairastumisen tuomiin elämänmuutoksiin ja annamme vinkkejä arjen asioiden ja haasteiden kohtaamiseen ja ratkaisemiseen. Joissakin chateissa voi olla myös alateemana jokin ajankohtainen asia. Chatit palvelevat erityisesti vastasairastuneita, mutta kaikki ovat tervetulleita mukaan.

Työikäisten AVH:n sairastaneiden toiminta (alle 45 v.)

Aivoliitolla on työikäisille AVH:n sairastaneille valtakunnallista toimintaa. Lisäksi työikäisille on omia paikallisia ryhmiä sekä oma Facebook-sivu.

Vertaistukea afaattisille henkilöille

Juttu-tupa-toiminta on tarkoitettu afaattisille henkilöille. Juttu-tupia toimii jo yli 40 paikkakunnalla Suomessa. Lisätietoa Juttu-tupa-toiminnasta löydät täältä.

Haluatko vertaistukijaksi?

Kiinnostuitko itse vertaistukitoiminnasta? Aivoliitto kouluttaa vuosittain uusia vertaistukijoita.

Aiheeseen liittyvät